Problemy włosowe IV: jak dobrać mocno oczyszczający szampon/myjadło ?




Są takie dni (mycia :P) w życiu włosomaniaczki, gdy delikatne myjadła rady nie dają i trzeba sięgnąć po coś mocniejszego - bo włosy się najadły, bo się nie domywają, bo dostały megadawkę cięższych do zmycia składników, bo są nadmiernie oklapnięte... Powodów jest miliard ;).

Są także włosy (szczególnie dotyczy to porowatości niskiej) czy skalpy, które innych szamponów niż mocnych nie tolerują - potrzebują mocnego oczyszczenia zawsze, wszędzie i już - nie podyskutujesz, choćbyś chciał ;).

Pojawia się więc potrzeba poszerzenia zbiorów kosmetycznych o tak zwany rypacz (określenie na mocny szampon wymyślone przez Wizażanki, a które dodatkowo dobrze trafia w temat ;)).


Co powinien zawierać mocny myjak? Oczywiście wysoko w składzie mocny detergent  ;), np.:

  • Sodium Laureth Sulfate;
  • Sodium Lauryl Sulfate;
  • Sodium Coco Sulfate;
  • Ammonium Lauryl Sulfate;
  • Sodium Myreth Sulfate;
  • Magnesium Laureth Sulfate;

Czego nie powinien mieć produkt przeznaczony do porządnego oczyszczenia włosów? Intuicyjnie wiemy, że nie powinien zawierać substancji będących filmformerami - czyli mających zdolność do otaczania włosa powłoką, "oblepiającymi" (nie lubię tego określenia) go.

Substancjami takimi są:
  • silikony i ich pochodne, np. cyclomethicone, cyclopentasiloxane, trimethylsilylamodimethicone, trimethylsiloxysilicate, dimethicone, trimethicone, amodimethicone, dimethiconol, phenyl trimethicone, stearyl dimethicone
  • parafina: mineral oil, white oil, parrafinum liquidum, petrolatum;
  • polyquateria: polyquaterium - numer;
  • quateria: quaterium - numer;
  • guma guar oraz jej pochodne: guar gum, "długie nazwy" zawierające słówko guar;
  • poliwinylopirolidon i jego kopolimery, np.  pvp, pvp/va, E1201.
  • kopolimery (słowo-klucz: copolymer) np.: acrylamides copolymer, acrylates copolymer

Nie bądźmy jednak kosmetycznymi faszystami: jeśli któraś z tych substancji występuje w szamponie w niewielkiej ilości (daleko w składzie), to raczej nie zrobi nam przyklapu, przetłuszczu i przychlastu ;).
Szampon oczyszczający nie powinien zawierać także wielkiej ilości oleju, jednak daleka jestem od stwierdzenia, że nie może ich zawierać w ogóle ;).

Nie należy jednak jakoś nadmiernie kombinować, jeśli szampon, który dobrze oczyszcza nam kłaczki, zawiera gdzieś dalej w składzie którąś z "zakazanych" substancji - nie stanowi to zagrożenia dla zdrowia włosów. Jeśli zaś kiedyś w przyszłości  ukochane obecnie myjadło przestanie domywać włosy lub poczujemy chęć na dogłębne oczyszczenie - zawsze możemy poszukać czegoś innego ;)

Macie dla mnie typy na nowy rypacz do wypróbowania? ;)

Komentarze

  1. Lubię szampony farmony radical ze skrzypem, żeń szeniem czy rumiankiem jako rypacze :)

    OdpowiedzUsuń
  2. freckledlittle19 czerwca 2013 10:39

    "myjadło" to tak beznadziejne słowo, że aż nie mogę go wymówić :D To chyba kwestii świra na punkcie poprawnej polszczyzny :D Pewnie już próbowałaś - Joanna Naturia z pokrzywą i zieloną herbatą, razem z brzozową Barwą (zapach!!!) to moi faworyci :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama używam tego słowa częściej niż wyrazu "szampon", bo pasuje mi do zbioru zawierającego: szampony, żele do higieny intymnej i pod prysznic, pianki, olejki myjące, odżywki...

      Chyba mam na stanie jedno i drugie, ale nieużywane jeszcze xD

      Usuń
    2. freckledlittle22 czerwca 2013 07:20

      To nie żaden przytyk w Twoją stronę, ja wiem, tylko ono jest takie...niepasujące, a już się przyjęło :D

      Usuń
  3. ja używam Barwy raz na miesiąc, a raz w tygodniu Alterry :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja mam Ziaje aloesową, ale teraz zerknęłam i ma Polyquaterinum :(

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja kupiłam sobie nowego rypacza - Garnier Fructis Pure Clean fortifying shampoo for normal hair. Nazwa angielska, bo już w USA jestem, a zapomniałam o szamponie ze sobą, tylko odżywki mi w głowie były przy pakowaniu ;) Zobaczymy jak się spisze. Piszą, że jest "10x stronger, 4x healthier and so much shinier" :D Po shinier gwiazdka i uwaga "When using GFPC system of shampoo and conditioner in a brushing test that measures breakage, and a combing test , compared to a non-conditioning shampoo".
    Nie ma to jak porównać włosy po szamponie i odżywce do włosów po samym szamponie. To chyba tylko włosy Anwen niewiele by się różniły :D

    Ania

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajna notka ;-) Ja mam szampon oczyszczający z Balea, Ziaja i Barwa ^^

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja stosuje tzw. szampon oczyszczający na co dzień. Niestety mycie ani Facelle ani Babydream się u mnie nie sprawdzało, ponieważ moja skóra głowy domagała się o intensywniejsze mycie. Skalpu wrażliwego nie mam, końcówek mi nie przesuszał, włosy mam po takowym dużo ładniejsze i w lepszej kondycji :)no i aktualnie używam jajecznego z kolagenem z BingoSpa.

    OdpowiedzUsuń
  8. ja stosuję Johnson's Baby lawendowy, polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. a próbowałaś family z biedronki za 3 zł? ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Polecam szampon Fitti pokrzywowy, dostępny w małych drogeriach i czasem w kioskach za ok. 3,5 zł :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Kurcze, a ja właśnie mam problem z tymi rypaczami, bo żadne mnie "nie rypią"... Radical z tego co pamiętam był w porządku ale używałam go w czasach "sprzed świadomej pielęgnacji", kiedy nie olejowałam, a to własnie oleje najtrudniej mi zmyć. I szczerze mówiąc nie widzę żadnej różnicy w kwestii oczyszczania między np. Barwą, Alterrą i rosyjskimi szamponami (aktualnie na kwiatowym propolisie). A Sesę to domywa mi tylko soda oczyszczona O.o, serio...

    OdpowiedzUsuń
  12. dokładnie takimi zasadami kieruję się od dłuższego czasu :)
    u mnie niezastąpionymi "oczyszczaczami" są szampony ziołowe Barwy :)

    OdpowiedzUsuń
  13. a ten szampon: http://wizaz.pl/kosmetyki/produkt.php?produkt=51609 nadaje się jako oczyszczający? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jest typowym szamponem oczyszczającym, zawiera polyquaterium. Ale możesz próbować ;)

      Usuń
  14. Wax Pilomax - oferują bardzo dobre, wydajne kosmetyki do włosów. Serdecznie zachęcam do ich wypróbowania. Nigdy nie miałam tak pięknych i silnych włosów jak teraz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też mam szampony i maski tylko od tej marki. Od lat jestem im wierna.

      Usuń

Prześlij komentarz